مهر ماه 1386 - گروه برق الکترونیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مهر ماه 1386 - گروه برق الکترونیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر
سفارش تبلیغ
صبا ویژن


درباره نویسندگان
مهر ماه 1386 - گروه برق الکترونیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر

مدیر وبلاگ : م ل[126]
نویسندگان وبلاگ :
مجید بسادت (@)[21]

مجتبی پور موسی
مجتبی پور موسی[23]
مهدی معمار
مهدی معمار (@)[48]

صمد محمدیان (@)[14]


سلام ضمن عرض خوش آمد به شما کاربر گرامی با مشورت با چند تن از برو بچه های گروه برق دانشگاه شوشتر اقدام به تاسیس این وبلاگ بروی این سیستم کردم . ما چند تن از بچه های گروه برق الکترونیک 85 هستیم که زمینه کار در زمینه الکترونیک داریم و هدف اصلی از تاسیس این وبلاگ تبادل اطلاعات بین بچه های رشته برق هست. توی این وبلاگ بیشتر این مطاب رو می بینید : ، تاریخچه برق ، اخبار جدید راجع به برق و الکترونیک ، پروژه های عملی آماده الکترونیک ، جدید ترین نرم افزارهای برق ، اخبار رشته برق دانشگاه ، آشنایی با PLC و اتوماسیون ، برنامه های آماده برای پروگرام ، درد دل های بچه های رشته برق ، و . . .

اعضای افتخاری وبلاگ:
1-دکتر جمشیدی

کل مطالب وبلاگ

خدا حافظ وبلاگ خدا حافظ پارسی بلاگ
[عناوین آرشیوشده]


آرشیو وبلاگ
تیر ماه 1386
مرداد ماه 1386
مهر ماه 1386
آبان ماه 1386
آذر ماه 1386
دی ماه 1386
بهمن ماه 1386
اسفند ماه 1386
بهار 1387
زمستان 1386


لینکهای روزانه
الکترونیک - ربایتک - هواپیما و قایق مدل [742]
گروه برق دانشگاه بروجرد [545]
پروژه های الکترونیک و رباتیک [946]
میزبانی وب شما ارزان [120]
راز یار [215]
پارس موزیک [178]
کانون یاوران مهدی (عج) دانشجویان سراسر کشور [219]
گروه میعادگاه ایرانیان [141]
راز یار را در اینجا ببینید [247]
ایمان آنلاین [176]
وبلاگ مهندسی الکترونیک [668]
وبلاگ دانلود رایگان [1102]
سایت جامع الکترونیک [745]
فقط کراک دانلود کنید [372]
[آرشیو(14)]


لینک دوستان
پروژه های الکترونیک و رباتیک
گروه برق دانشگاه بروجرد
مهندس جوادی نسب
اتجمن رباتیک اسلامی
برق الکترونیک - فنی مهندسی - دانستنیها
اولین کنفرانس دانشجویی مهندسی برق منطقه


عضویت در خبرنامه
 
لوگوی وبلاگ
مهر ماه 1386 - گروه برق الکترونیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر


لوگوی دوستان





آمار بازدید
بازدید کل :446336
بازدید امروز : 4
 RSS 

Powered by  MyPagerank.Net



دیمر - کنترل نور لامپ، سرعت موتور , ...

 
  • تابحال حتما براتون پیش آمده که نیاز به کنترل نور یک لامپ داشته باشید. مثلا نور چراغ مطالعه و یا نور لامپ اتاق؟
  • آیا زمان کار با هویه نیاز داشتید که گرمای هویه را کنترل کنید، تا احتمال صدمه دیدن قطعات مدارتان کم  شود؟
  • آیا مواقعی پیش آمده که بخواهید سرعت یک موتور را تغییر بدهید مثل سرعت موتور یک فن؟
  • آیا ....

در این مقاله من تصمیم دارم که طرز ساخت یک دیمر تک فاز را برای شما شرح بدم، این مدار از قطعات بسیار کمی تشکیل شده و براحتی میتوانید با صرف زمان و هزینه بسیار کم آن را ساخته و در منزل و یا محل کار از آن استفاده کنید.

  اخطار

  بدلیل اینکه در این مدار از ولتاژ  برق شهر (220 ولت) استفاده شده لذا حتما نکات ایمنی مربوط یه ایزولاسیون رعایت گردد.

مدار دیمر

در این مدار با تغییر مقاومت ثابت زمانی شارژ و دشارژ خازن تغییر می‌کند، که باعث تغییر زاویه آتش در ترایاک و در نتیجه تغییر مقدار ولتاژ  موثر دو سر بار می‌شود. دقت کنید به دلیل استفاده از دیاک در این مدار  کمترین ولتاژ ورودی به ولتاژ تحریک دیاک وابسته است. یعنی در حدود 35 ولت.بدلیل روشن و خاموش شدن مداوم ترایاک در این مدار، نویز تولید می‌گردد که من توصیه میکنم یک  خازن سرامیکی 4.7 میکروفاراد 400 ولتی به صورت موازی با پریز قرار دهید.

 لیست قطعات

  • 1-  ترایاک BT136
  • 2-  دیاک
  • 3-  خازن عدسی 0.1 میکروفاراد
  • 4-  مقاومت 1 کیلو اهم
  • 5-  کلید ولوم 500 کلیو اهمی
  • 6-   پریز توکار
  • 7-  قاب آداپتور
  • 8-  سر ولوم
  • 9-  برد مدار چاپی، سیم، لحیم، روغن لحیم و ...


www.hlachini.com


نویسنده : » ساعت 4:50 عصر روز یکشنبه 86 مهر 29
نظرات شما ()

www.E85.ir گروه برق الکترونیک85 ویژه دانشجویان


Admin@E85.ir مطالب خود را برای ما ایمیل کنید

این وبلاگ تبدیل به سایت شده است دیگر به درخواست ها در این وبلاگ پاسخ داده نخواهد شد

http://www.E85.irآدرس سایت

دستورات مربوط به LCD :

هنگام استفاده از میکرو یا کامپیوتر برای استفاده از LCD ،سه پایه از LCD دارای اتصالات ثابتی هستند . پایه شماره یک به زمین مدار پایه شماره دو به VCC و پایه شماره سه هم می تواند به یک پتانسیو متر یا به زمین مدار وصل شود .بقیه پایه ها که شامل 8 پین داده و 3 پین کنترلی است می تواند به میکروکنترلر یا به کامپیوتر متصل شود.دستورات LCD بااستفاده از این پایه ها به LCD فرستاده می شوند.

جدول زیر لیست دستورات LCD را نشان می دهد ما فعلا دستورات پر کاربرد را خواهیم گفت وسپس با یک مثال این دستورات را در برنامه ای به کار خواهیم برد .



در جدول بالا ستون اول نام دستور و سپس مقادیری که به 9 پایه LCD باید اعمال شود آمده است این مقادیر مقادیر منطقی است که باید به سطح ولتاژ TTL تبدیل شود یعنی 1 معادل 5 ولت و 0 معادل صفر ولت است. در نهایت در ستون آخر تعداد سیکلهایی که هر کدام از دستورات برای اجرا لازم دارند تا اجرای دستور تکمیل شود آمده است.
در صورتی که به جدول بالا دقت کنید می بینید که هر کدام از دستورات با دستروات قبلی خود یک بیت فرق دارند این عمل خطای ارسال داده را برای تفکیک دو دستور از هم به حداقل می رساند .
توضیح بعضی از دستورات به صورت زیر خواهد بود.
دستور NOP هیچ عملیاتی را انجام نمی دهد 9 بیت این دستور همگی صفر هستند.
دستور Clear Display نمایشگر را پاک می کندو مکان نما را در ابتدای آن در مکان صفر قرار می دهد( گوشه ی چپ – بالا )

Entry Mod Set:
در این دستور LCD ، جهت حرکت مکان نما مشخص می شود.بیت S شیفت صفحه نمایش به صورت خودکار را مشخص می کند.

Display:
بیت D از 9 بیت این دستور Lcd را روشن می کند . و بیت C هم مکان نما را روشن یا خاموش می کند.. در صورتی که بیت B ،HIGH باشد مکان نما چشمک زن خواهد بود (blinking)

Busy Flag:
هنگامی که دستوری به LCD داده یم شود LCD در حین اجرای دستور ، BF را ست می کند تا نشان دهد فعلا مشغول پردازش است .به محض اینکه انجام دستور به پایان رسید بیت BF صفر می شود تا LCD آمادگی خود را برای گرفتن دستور بعدی اعلام کند.



READ،WRITE:
با استفاده از این دستورات در DDRAM،CGRAM می توان نوشت یا اطلاعات را از آنها خواند .این دو دستور جزء پر کاربرد ترین دستوراتLCD هستند.
در جدو ل بالا بیت هایی که با علامت X مشخص شده اند به این معنی است که مقدار بیت ، اینکه صفر است یا یک هیچ تاثیری در دستور ندارد.(Don’t Care)
راهنمای بیتهایی که در جدول بالا نوشته شده است در جدول زیر آمده است.





برای مثال در دستور Cursor Display Shift بیتR/L به این صورت معنی شده است که در صورتی که این بیت 1 باشد شیفت به راست صورت می گیرد و در صورتی که صفر باشد شیفت به چپ صورت می گیرد .

کاراکتر ها در LCD:

LCD ها می توانند 20*4 و یا 16*4 و... باشند LCD 20*4 یعنی اینکه تعداد سطر های LCD 4 و تعداد ستونهای آن 20 می باشد.که این LCD جمعا 80 کاراکتر را می تواند نمایش دهد (در هر صفحه بدون شیفت)
هر کاراکتر به وسیله روشن و خاموش کردن سلول های یک ماتریس 10*5یا 8*5 به نمایش در می آید . LCD می تواند با دو اندازه فونت کاراکتر ها را نمایش دهد در اندازه فونت کوچک از ماتریس 8*5 و در اندازه فونت بزرگ از ماتریس 10*5 استفاده می کند.اندازه فونت استفاده شده توسط بیتF دستور Function Set از مجموعه دستورات LCD تنظیم می شود (جدول دستورات و راهنمای آن را ببینید!)



مکان هر کاراکتر در LCD دارای آدرس منحصر به فردی است که هنگامی که بخواهیم کاراکتری را در آن مکان بنویسیم قبلا آدرس را باید ذکر کنیم.شکل زیر این مطلب را نشان می دهد.



فرض کنید که می خواهیم در ستون اول خط سوم LCD یک کاراکتر را بنویسیم قبل از ارسال کاراکتر به LCD باید آدرس خانه مورد نظر را شناسایی کنیم .مطابق شکل بالا می بینیم که آدرس مکان کاراکتر سطر سوم و ستون اول 14 در مبنای 16 می باشد.


مقدار دهی اولیه LCD:

LCD هم مانند اجزاء میکرو کنترلر قبل از استفاده باید مقدار دهی اولیه شود.یک سری تنظیمات همیشه باید قبل از استفاده از LCD انجام گیرد.فلو چارت زیر نحوه انجام این تنظیمات را نشان می دهد.این تنظیمات برای عملیات 8 بیتی و فلوچارت بعدی برای عملیات 4 بیتی می باشد توضیحات خود فلوچارت کاملا گویاست و نیازی به توضیح اضافی ندارد.










CGRAM OR DDRAM:

LCD دارای دو حافظه بانامهای CGRAM , DDRAM است ِDDRAM حافظه ای است که کاراکتر ها برای نمایش باید در آنجا قرار گیرند ( مانند حافظه نمایش در کامپیوتر ها ! قابل توجه برنامه نویسان اسمبلی). این امکان برای استفاده کنندگان دیگر زبانها هم گذاشته شده است تا بتوانند خود زبان دیگری را برای نمایش به LCD اضافه کنند این کار با تعریف تک تک کاراکتر ها و قرار دادن آن در CGRAM صورت می گیرد .(برای زبان فارسی هم این کار باد صورت گیرد)
جدول زیر کد کاراکتر های قرار گرفته در حافظه ی lcd را نمایش می دهد.عدد بالای ستونها ،چهار بیت پر ارزش آدرس کاراکتر در DDRAM و عدد ابتدای سطر ها چهار بیت پایین آدرس را مشخص می کند برای مثال اگر بخواهیم که کاراکتر B را نمایش دهیم از جدول تقاطع سطر و ستون B را نگاه کره ، چهاربیت بالای آن 0100 در مبنای دو و چهار بیت پایین آن 0010 است با قرار دادن این دو در کنار هم 01000010 حاصل می شود که آدرس حرف B است .



فرضا عدد قبلی که از استخراج آدرس کاراکتر B به دست آوردیم(01000010)اگر آن را به مبنای دهدی تبدیل کنید معادل 66 خواهد بود که کد اسکی کاراکتر B است .



نویسنده : م ل » ساعت 1:0 صبح روز یکشنبه 86 مهر 22

www.E85.ir گروه برق الکترونیک85 ویژه دانشجویان


Admin@E85.ir مطالب خود را برای ما ایمیل کنید

این وبلاگ تبدیل به سایت شده است دیگر به درخواست ها در این وبلاگ پاسخ داده نخواهد شد

http://www.E85.irآدرس سایت

سلام

انجمن گروه افتتاح شد .

روی لینک زیر کلیک کنید

 

 انجمن گروه برق الکترونیک دانشگاه آزاد شوشتر



نویسنده : م ل » ساعت 1:19 عصر روز جمعه 86 مهر 20

www.E85.ir گروه برق الکترونیک85 ویژه دانشجویان


Admin@E85.ir مطالب خود را برای ما ایمیل کنید

این وبلاگ تبدیل به سایت شده است دیگر به درخواست ها در این وبلاگ پاسخ داده نخواهد شد

http://www.E85.irآدرس سایت

یکی از پر کاربرد ترین وسایل الکترونیکی که امروزه در سیستم های الکترونیکی به کار برده می شود صفحه نمایش کریستال مایع است . هنگام استفاده از دستگاه خود پرداز ،در هنگام رزرو غذا با استفاده از سیستم اتوماسیون تغذیه دانشگاه ، نمایشگر وضعیت خودرو ها در سیستم های جدید و سیستم حضور و غیاب الکترونیکی و... چند مثال ساده از استفاده از LCD در اتوماسیون است که روزانه بارها با آنها سرو کار داریم  .

 





LCD برای اطلاع دادن به کاربر سیستم و یا نمایش داده های پردازش شده و اخطار و... کاربرد دارد . سیستم ATM یا خود پرداز بانک را در نظر بگیرید پس از قرار دادن کارت در دستگاه سیستم از شما خواهد خواست تا زبان مورد نظر را وارد کنید و سپس کلمه رمز را از شما خواهد پرسید . در صورتی که کلمه رمز را اشتباه وارد کنید به شما اطلاع داده می شود و ... در اینجا LCD دقیقا به جای زبان دستگاه عمل می کند.
یکی از مشخصه های
LCD ها تعداد سطر و ستون است، LCDها در انواع مختلف در بازار موجودند از منظر این تقسیم بندی ،LCD های 4*16, 4*20 و هر یک ازاین LCD ها می توانند دارای 14 یا 16 پایه می باشند شکل یک LCD را درشکل زیر می بینید.



LCD به طور استاندارد دارای 14 پایه است این 14 پایه برای کار کردن با LCD ضروری است در جدول زیر مشخصات پایه های LCD آمده است :




پایه شماره یک به زمین مدار متصل می شود. پایه شماره دو ولتاژ تغذیه LCD است که به ولتاژ 5 ولت متصل مشود.
Vo ولتاژ تنظیم کنتراست متن نمایشی را تنظیم می کند . این پایه هم می تواند به زمین متصل شود و هم می تواند به یک پتانسیو متر به صورت زیر متصل گردد.






RS : این پایه تعیین می کند که اطلاعاتی که به LCD فرستاده می شود دستور است یا داده . در صورتی که مقدار این پایه را HIGH قرار دهیم یعنی اطلاعات ارسالی داده است و در صورتی که این پایه صفر باشد یعنی اطلاعات ارسالی یک دستور است.

R/W :
این پایه LCD را در مد خواندن یا نوشتن قرار می دهد . هنگامی که می خواهیم اطلاعات LCD را بخوانیم آن را در مد Read قرار می دهیم این کار با استفاده از HIGH کردن این پایه انجام می شود .مد Write با استفاده از قرار دادن این پایه در حالتLOW ولتاژ صورت می گیرد.

E :
این پایه فعال ساز lcd است .(Enable)


DB0 تا DB7:

8 بیت اطلاعات ارسالی و دریافتی LCD با استفادهاز این 8 پایه صورت می گیرد .این 8 پایه باس داده برای LCD هستند.

بعضی LCD هادارای 16 پایه می باشند که علاوه بر 14 پایه تشریح شده در بالا دارای دو پایه برای نور زمینه LCD هستند پایه شماره 15 برای آند و پایه 16 برای کاتد LCD می باشد.

مقاله ای که مطالعه کردید توسط دوست عزیز آقای سید مهدی موسوی از سایت  eeuok.com  نوشته شده است که شما آن را در دو قسمت مشاهده می کنید  در روز یک شنبه می توانید قسمت دوم یا قسمت اساسی مقاله را که مربوط به دستورات LCD  ، کاراکترهای LCD ، مقدار دادن به LCD  و CGRAM OR DDRAM است را مطالعه کنید لطفا نظرات خود را راجع به این مقاله بنویسید .



نویسنده : م ل » ساعت 12:20 عصر روز جمعه 86 مهر 20

www.E85.ir گروه برق الکترونیک85 ویژه دانشجویان


Admin@E85.ir مطالب خود را برای ما ایمیل کنید

این وبلاگ تبدیل به سایت شده است دیگر به درخواست ها در این وبلاگ پاسخ داده نخواهد شد

http://www.E85.irآدرس سایت

PLC مخفف عبارت انگلیسی programmable logic controller  میباشد(کنترل کننده منطقی برنامه پذیر)

وسیله ایست متناسب با برنامه ای که دریافت مینماید وظیفه ای را انجام میدهد.بسیاری از صنعتگران نیاز به کارگیری سیستمهای اتوماتیک را عملا احساس نموده اند  و در یافته اند که تولید بدون اتوماسیون اقتصادی نمیباشد.

PLC  وسیله ایست که درست به همین دلیل ساخته شده است و اتو ماسیون را با کمترین هزینه و به بهترین شکل ممکن در اختیار قرار میدهد.

اولین plc  در سال 1968 در آمریکا ساخته شد . در سال 1973 وارد بازار آلمان شد و اکنون شرکتهای مختلفی در جهان در زمینه ساخت و کاربرد plc   فعالیت دارند به طوریکه:

مربوط به زیمنس آلمان 26%                                    Simens

مربوط به کمپانی آمریکایی 26%                     Alen   beradley  

مربوط به کمپانی ژاپنی     11%                                 Emron   

مربوط به کمپانی ژاپنی     9%                              Mitsubishi       

و 8% درصد باقیمانده plc ها مربوط به سایر شرکتها از جمله:

AEG_BOSCH_GENERAL ELECTRIC_TELEMECANIQE  می باشد.

کارخانه اتو مبیل سازی GENERAL  MOTORS  اولین کارخانه ای بود که PLC در آن به کار گرفته شد.

در ایران هم اولین PLC   در سال 1992 استفاده شد.

انواع PLC :

PLC  ها در انواع مختلف عرضه میشود. تمایز آنه در تعداد ورودیها و خروجیها وظرفیت حافظه _تعداد فلگها وتعداد شمارشگرها _تایمرها_سرعت پردازش اطلاعاتو انعطاف و کاربردشاندر کارهای مختلف است.

PLC  ها از لحاظ شکل ظاهری به دو گروه تقسیم بندی میشوند:

 1 – یکپارچه یا LOGO_TELEMECANIQE_ZILIO

2- مدولار یا MODULAR SIEMENS S7-300   و ALEN BERADLEY

 یک PLC  کوچک معمولا به صورت یکپارچه ساخته میشود  وتا حدود 40 ورودی و خروجی دارد (دیجیتال)یک  PLC    مدولار در انواع متوسط و بزرگ مورد استفاده قرار میگیرد و شامل کارتهای        جدا گانه– منبع تغذیه-CPU- -ورودی خروجی مدولار(INPUT و OUT PUT ) به تعداد مورد نیاز میباشد که این کارتها به ترتیب روی RACK  ودر داخل شکافها  (SLOTS ) نصب می شود.

قسمتهای اصلی PLC :

1- P S  :  منبع تغذیه 2-CPU : واحد پردازش مر کزی  3- حافظه

 4-INPUTS TERMINAL  :ترمینالهای ورودی 5-OUTPUT TERMINALS  : ترمینالهای خروجی

6- RACK  7- ارتباطات 

کلیه ماجولهای بالا روی RACK سوار میشوند که متناسب با نوع و مدل PLC تغذیه آن ها متفاوت می باشد که این RACK ها توسط کابلهای PROFI BUS _MPI_ETHERNET با یکدیگر ارتباط برقرار میکنند.

 



نویسنده : م ل » ساعت 1:45 عصر روز پنج شنبه 86 مهر 19

www.E85.ir گروه برق الکترونیک85 ویژه دانشجویان


Admin@E85.ir مطالب خود را برای ما ایمیل کنید

این وبلاگ تبدیل به سایت شده است دیگر به درخواست ها در این وبلاگ پاسخ داده نخواهد شد

http://www.E85.irآدرس سایت


آی سی 555 جزء آی سی های تایمر محسوب می شود .دارای کاربرد فراوانی در مدارات و بخصوص در تکنیک پالس می باشد .بعلت ساختمان و نوع طراحی ، با این Ic و چند عدد مقاومت و خازن می توان انواع مدارات منواستابل و آستابل و مدارات تایمر و مولد شکل موج را طراحی و اجرا نمود .مزیت این IC  تولید تایم بیسهای (time base) نسبتا دقیق (بدون استفاده از کریستال ) ، تقریبا مستقل از تغیرات ولتاژ منبع تغذیه و حرارت می باشد.این IC در بسته های 8 پایه DIP(دو ردیف پایه قرینه در طرفین  Dual Inline Package) و نوع دیگر Metal can package (قابلمه ای) که در انواع قدیمیتر و یا در جاهائیکه دفع حرارت بیشتر مورد نیاز باشد ، ساخته می شود.


DIP and Can Package of 555


ولتاژ تغذیه IC چیزی بین 5 تا 15 ولت و حداکثر 18 ولت است . خروجی این IC (پایه 3) دارای دو سطح ولتاژ بالا (نزدیک به VCC) و پائین (نزدیک بهGND) است .و باری را که تا 200 میلی آمپر جریان بکشد ، می تواند تغذیه کند.از این رو مستقیما بسیاری از رله ها و یا بلندگوها و... رابدون استفاده از طبقات تقویت کننده جریان اضافی با این IC می توان تحریک نمود.برای بررسی نحوه کار IC ابتدا مدار داخلی آن را به صورت شکاتیک بررسی می کنیم.


schematic of 555


 


الف)- تغذیه :


                        پایه 8 به یک ولتاژ مثبت و پایه 1 به زمین وصل می شود.تا تغذیه IC فراهم گردد (در شمای داخلی خطوط تغذیه فلیپ فلاپ ، مقایسه کننده ، بافر تقویت کننده جریان و VREF رسم نشده است)با توجه به شکل ولتاژ VCC  روی سه عدد مقاومت 5 کیلو اهمی (وجه تسمیه این IC یعنی 555) تقسیم شده و با توجه به امپدانس ورودی زیاد مقایسه کننده­ها ، ولتاژهای 2/3VCC و VCC/3 را به ترتیب در ورودی منفی تقویت کننده اول و ورودی مثبت مقایسه کننده دوم بوجود می­آورد.


 


ب­)- خروجی:


                        پایه 3 از طریق یک تقویت کننده جریان  ولتاژ خروجی فلیپ فلاپ را برای استفاده  در خارج IC منتقل می کند.


 


ج)- تریگر:


                                    چنانچه ولتاژ پایه 2 از VCC/3 کمتر شود ،با توجه به ورودی های مقایسه کننده آنالوگ دوم  خروجی این این مقایسه کننده بالا رفته و باعث ست شدن فلیپ فلاپ Q=1 ( که با لبه بالا رونده کار می کند)می گردد.یعنی خروجی فلیپ فلاپ یا خروجی خود IC در این حالت بالا می رود و حتی اگر ولتاژ پایه 2 باز هم از VCC/3 بیشتر شود و خروجی مقایسه کننده پایین بیاید تغییری در خروجی مشاهده نمی­شود.


د)-ترشولد :


                                    چنانچه ولتاژ پایه 6 از 2/3VCC ( یا ولتاژ پایه 5(  بیشتر شود ، با توجه به ورودی های مقایسه کننده­ی اول ،خروجی مقایسه کننده High شده و فلیپ فلاپ را Reset و خروجی IC را صفر می کند.


ه )-دشارژ :


                                    همانطور که از روی شکل پیداست، هنگامی که فلیپ فلاپ ست باشد خروجی Q" فلیپ فلاپ ترانزیستور Q1 را قطع خواهد کرد (ولتاژ بیس صفر می شود)اما در هنگام Reset ترازیستور اشباع شده ، پایه 7 به زمین وصل می­شود . از این عمل بیشتر برای تخلیه خازن و رفتن به سیکل بعدی تایمینگ استفاده می شود .ولی بسته به نوع مدار و نظر طراح ، می تواند استفاده های دیگری هم داشته باشد .


و) کنترل ولتاژ:


                  اگر بخواهیم ولتاژ آستانه بالایی (ترشولد Vu ) و آستانه پایینی (تریگر Vl)  موجود در ورودی منفی مقایسه کننده اول و ورودی مثبت مقایسه کننده دوم ،همان 2/3VCC و VCC/3 بماند با این پایه )5( کاری نداریم فقط برای تثبیت تغییرات ناگهانی ولتاژ ( ناشی از عدم تثبیت تغذیه یا عوامل دیگر بخصوص در زمان تغییر وضعیت فلیپ فلاپ) این پایه را با یک خازن 0.001 تا 0.1 میکرو فاراد با کیفیت خوب وصل می کنیم .آزاد گذاشتن این پایه در فرکانس های کم و جاهائیکه منبع تغذیه دارای تثبیت خوبی است و نویز کم است ، اشکالی ندارد . و اما چنانچه بخواهیم ولتاژ های آستانه را خودمان تغییر داده یا کنترل کنیم با اعمال هر منبع ولتاژی ( با مقاومت داخلی در حدود کمتر از 5 کیلو اهم) به پایه 5 ،همان ولتاژ برابر Vu و نصف آن برابر Vl خواهد بود . از این پایه برای مدولاسیون پهنای پالس یا کنترل تاخیر بوسیله ولتاژ و. .. استفاده می شود .


ز ) Reset:


                  پایه 4 در صورت عدم استفاده معمولا با یک مقاومت یا به طور مستقیم به پایه 8 (VCC) وصل میشود ، تا احتمالا نویز یا الکریسیته القائی باعث تحریک ناخواسته آن نشود .در صورتیکه بخواهیم از این پایه استفاده کنیم معمولا آن را با یک مقاومت به Vcc وصل می کنیم و هنگامیکه این پایه حتی برای یک لحظه زمین  کنیم ،ترانزیستور Q2 اشباع شده Vref رابه فلیپ فلاپ اعمال کرده باعث رست شدن آن می شود . Reset شدن فلیپ فلاپ توسط پایه 4 مستقل از وضعیت پایه های 2و6 بوده و خروجی IC حتما Low می شود.



نویسنده : م ل » ساعت 1:27 عصر روز پنج شنبه 86 مهر 19

www.E85.ir گروه برق الکترونیک85 ویژه دانشجویان


Admin@E85.ir مطالب خود را برای ما ایمیل کنید

این وبلاگ تبدیل به سایت شده است دیگر به درخواست ها در این وبلاگ پاسخ داده نخواهد شد

http://www.E85.irآدرس سایت

بسیاری از کسانی که به وسیله کامپیوتر مدارات الکترونیک را شبیه سازی می کنند بسته به سلیقه و توانایی و تبحری که در یک نرم افزار دارند شبیه سازی را فقط با یک نرم افزار بخصوص انجام می دهند. قبلا مطلب مهندس همه فن حریف و یکه تاز میدان بود و کاربرد بسیار زیادی در مهندسی الکترونیک داشت اما قدرت matlab در شبیه سازی علوم مهندسی به واسطه ی toolbox هایی است که از طرف شرکت های دیگر به صورت plugin برای هسته آن نوشته می شود و هسته آن قادر به شبیه سازی نیست .قصد ما در اینجا این نیست که matlab  را بررسی کنیم یا قابلیت آن را زیر سوال ببریم بلکه فقط اشاره ای گذرا برای کسانی است که فکر می کنندکه matlab  غیر از رسم نمودار های ریاضی و عملیات پیچیده کار دیگری انجام نمی دهد.toolbox های مطلب امروزه برای همه رشته های تحقیقاتی و مهندسی در دسترس است و احتمالا تا آینده ای دور نتوان جایگزینی در این مورد برای matlab پیدا کرد.علاوه بر نرم افزار matlab   که خروجی یک سیستم الکتریکی را پردازش می کند نرم افزار های دیگری همچون Orcad  و Pspice نیز وجود دارند که در ورژن جدید این دو نرم افزار به یک نرم افزار واحد با نام orcad  Pspice تبدیل شده است ( کتابخانه و شبیه ساز pspice  توسط orcad  خریداری شده است ).بعد از این دو نرم افزار نرم افزار Psim  جزء پر طرفدار ترین نرم افزار های شبیه سازی برای مدارات الکتریکی است.
این نرم افزار برای شبیه سازی مدارات  قدرت مفید است اما در مدارات الکترونیک صنعتی آمده است تا خودی نشان دهد. مداراتی را که با psim می توان ظرف چند دقیقه می توان پیاده سازی کرد به وسیله pspice مطمئنا بیشتر از آن چیزی که فکر می کنید وقت گیر خواهد بود ( شاید هم در آخر به نتیجه مطلوب نرسید).
Psim  با همه قدرتش در اوج سادگی و روان دستی دو عیب دارد ( البته از نظر من) :
1- نسخه ای که ما از آن استفاده می کنیم نسحه student آن می باشد و محدودیت های زیادی دارد . برای استفاده از همه امکانات این نرم افزار باید  آن را بخرید ( بسوزه پدر بی پولی).یکی از محدودیت های این نرم افزار محدودیت تعداد  قطعات موجود در یک شماتیک و همچنین محدودیت رسم تعداد منحنی ها ( فکر کنم بیشتر از 8 تا را اجازه نمی دهد) و محدودیت تعداد نقاط روشن شده برای رسم یک منحنی ( 6000 نقطه ).
2- عیب دیگر این نرم افزار ایده آل بودن قطعات آن است . در نرم افزار pspice  قطعات دارای یک تولرانس هستند و بنابراین خروجی هم به حالت واقعی بیشتر نزدیک می شود اما در Psim   تولرانسی برای قطعات تعریف نمی کنیم .این مورد برای طراحی صنعتی مشکل ساز است و برای استفاده آموزشی شاید خوب هم باشد.

 البته این در نسخه Demo است و شاید در نسخه ثبت شده آن این مشکلات وجود نداشته باشد.
نمایی از این نرم افزار را ببینید


psim


نرم افزار psim  نسخه demo را می توانید از سایت آن در آدرس  زیر دانلود کنید ( نسخه زمان نگارش این مقاله 7 است).


http://www.powersimtech.com


برای آشنایی بیشتر با این برنامه چند  مدار ساده انتخاب کرده ام که با هم آنها را رسم می کنیم و سپس شبیه سازی می کنیم.


 



 به کلیه قطعات کتابخانه های psim  می توانید از طریق منوی Elements   دست پیدا کنید . در این منو قطعات بر اساس نوع طبق بندی شده اند برای مثال منابع در زیر منوی sources  و المان های قدرت در زیر منوی Power  و ... هستند .
با کلیک بر روی هر طبقه لیست آن طبقه نشان داده خواهد شد و می توانید با انتخاب آن المان را به صفحه طراحی وارد کنید.
برای شروع می خواهیم یک  مدار ساده دیودی را طراحی کنیم .شکل مدار را در زیر می بینید.


مدار دیودی


 ابتدا از منوی File  بر روی گزینه New کلیک می کنیم .یک صفحه جدید برای طراحی باز می شود .
از منوی Elements  گزینه sources و سپس voltage  و در نهایت گزینه Sine را برای انتخاب یک منبع ولتاژ سینوسی انتخاب کنید.


منبع ولتاژ سینوسی


 
مکان نما به شکل یک منبع سینوسی در می آید با حرکت مکان نما آن را به مکان دلخواه انتقال دهید و سپس بر روی صفحه کلیک کنید تا منبع در مکان دلخواه قرار گیرد .
دیود را هم از مسیر زیر انتخاب کنید Elements>>Power>>switches>>Diode
در صورتی قطعه در موقعیت نامناسبی قرار دارد می توانید با کلیک بر روی آن و راست کلیک قطعه را به صورت ساعتگرد 90 در جه بچرخانید .


دیود


مقاومت را از مسیر زیر انتخاب کنید
Elements>>Power >> RLC branches>>resistor


 در نهایت آخرین جزء مدار که برای همه مدار ها لازم است Ground  را از مسیر زیر انتخاب کنید .
Elements>>Other>>ground


در نهایت مدار به شکل زیر در می آید.


مدار دیودی


کار بعدی ما ایجاد ارتباط بین المانهای مدار یا همان سیم بندی است ابزار سیم را ازtoolbar بالای صفحه زیر نوار منو انتخاب کنید


ابزار سیم بندی


بر روی ترمینال یکی از قطعات کلیک کنید و دکمه ماوس را پایین نگه دارید وسپس آن را به ترمینال قطعه دیگر بکشید و ماوس را رها کنید . بدین ترتیب یک سیم بین دو ترمینال قطعات کشیده می شود . تا تکمیل مدار این کار را انجام دهید . حالا مدار به شکل دلخواه در آمده است .
با کلیک بر روی المانها مقادیر آنها را مشاهده کنید و سپس به مقادیر دلخواه و منطقی تغییر دهید.


منبع ولتاژ سینوسی


مقدار مقاومت را 10K و دامنه منبع سینوسی را 100v و فرکانس آن را 50HZ بگیرید .
حال نوبت به شبیه سازی مدار است می خواهیم ولتاژ دو سر مقاومت را مشاهده کنیم .برای مشاهده یک مشخصه مدار باید از پروب استفاده کنیم در  toolbox  پایین صفحه پروب ها نشان داده شده اند . برای ولتاژ دو نوع پروب داریم یک نوع پروب که فقط دارای یک ترمینال است ولتاژ نقطه ای را که به آن متصل می شود را نسبت به زمین مدار بر میگرداند و پروب دو سر اختلاف ولتاژ دو سر خود را بر می گرداند . بر روی سیم بین  مقاومت و دیود  یک پروب قرار می دهیم .و سپس برای شبیه سازی کلید F8 را می زنیم یا از منوی simulate گزینه run simulation  را انتخاب می کنیم .


منبع ولتاژ سینوسی


ک پنجر باز می شود که در طرف چپ آن تعداد پروب های کار گذاشته شده در مدار قرار دارد بر روی نام پروب کلیک کنید و سپس بر روی دکمه ADD کلیک کنید تا به قسمت راست افزوده شود .سپس بر روی Ok  کلیک کنید . نمودار ولتاژ مقاومت رسم می شود اما فقط در بازه یک نیم سیکل برای افزایش زمان  شبیه سازی از منوی Simulate   گزینه Simulate control  را انتخاب و بر روی صفحه قرار دهید . سپس با دابل کلیک بر روی آن گزینه ی Total time  را به 0.05  تغییر دهید . و دوباره کلید F8 را بزنید.


زمان شبیه سازی


خروجی مدار به شکل زیر خواهد بود .


خروجی مدار دیودی


منبع ‏: http://eeuok.com/articles/electronic/192042.aspx

نویسنده : م ل » ساعت 1:26 عصر روز پنج شنبه 86 مهر 19

www.E85.ir گروه برق الکترونیک85 ویژه دانشجویان


Admin@E85.ir مطالب خود را برای ما ایمیل کنید

این وبلاگ تبدیل به سایت شده است دیگر به درخواست ها در این وبلاگ پاسخ داده نخواهد شد

http://www.E85.irآدرس سایت

   1   2      >